V našem seriálu se zabýváme tématem prodeje zboží po internetu a právem zákazníka odstoupit od kupní smlouvy, tedy právem vrátit zakoupení zboží. S tím samozřejmě souvisí otázka vrácení zaplacené kupní ceny zákazníkovi. Co vše tedy musíte vrátit, kdy a jak?
Odstoupil-li zákazník od smlouvy, jste povinni vrátit mu všechny peněžní prostředky, které Vám zaplatil, včetně nákladů na dodání či dobírku. Vrací se tedy kupní cena plus náklady na dopravu zboží k zákazníkovi (pokud je zákazník platil) plus náklady na dobírku (pokud zákazník platil na dobírku a tato možnost byla ještě zvlášť zpoplatněna).
Náklady na dodání zboží kupujícímu
K nákladům na dodání raději pár upřesnění. Za prvé. Pokud zákazník za dopravu neplatil, protože si třeba zboží osobně zdarma vyzvedl nebo jste mu ho zaslali zdarma, pak je samozřejmě nevracíte.
Za druhé. Jestliže zákazník zvolil jiný než nejlevnější způsob dodání zboží, smíte mu vrátit náklady na dodání pouze ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání. Jedná se třeba o případ, kdy si zákazník zvolil dodání kurýrem nebo expresní dodání místo nejlevnějšího dodání poštou. V tomto případě mu můžete vrátit náklady jen ve výši poštovného, což byl nejlevnější možný způsob dodání. Náklady můžete vrátit i v plné výši, rozhodnutí je čistě na Vás.
Ale pozor! Osobní vyzvednutí zdarma nelze považovat za nejlevnější způsob dodání. Takže pokud nabízíte doručení např. formou osobního vyzvednutí zdarma, kurýrní službou a poštou, a zákazník si zvolil dodání kurýrem, musíte mu vrátit minimálně náklady na dodání poštou.
Stejně tak nelze za nejlevnější způsob dodání považovat akce typu „Dodání zdarma při nákupu nad X Kč“, pokud zákazník podmínky akce nesplnil, za X Kč nenakoupil a dopravu platil. I v tomto případě mu musíte vrátit minimálně náklady na nejlevnější dodání poštou.
Náklady na vrácení zboží k prodejci
Náklady na samotné vrácení zboží od zákazníka směrem k Vám jakožto prodejci, tedy např. poštovné za odeslání balíku se zbožím na Vaši adresu, si již plně hradí zákazník a nevracejí se mu. Podmínkou ovšem je, že tuto informaci máte obsaženou ve svých obchodních podmínkách, takže je raději zkontrolujte, jinak budete hradit i tyto náklady.
Způsob vrácení peněžních prostředků
Peněžní prostředky je třeba zákazníkovi vrátit stejnou cestou, jakou Vám je zaplatil. Jiným způsobem je lze vrátit jen tehdy, pokud s tím zákazník souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady.
Lhůta na vrácení peněžních prostředků
Možná se ještě ptáte, v jaké lhůtě musíte zákazníkovi peněžní prostředky vrátit. Podle zákona bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od okamžiku, kdy zákazník odstoupil od smlouvy. Zároveň ale nemusíte vrátit přijaté peněžní prostředky dřív, než Vám spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží odeslal (třeba podacím lístkem).
Autorkou článku je Mgr. Martina Vlášková Pařízková