V minulém díle jsme se zabývali tím, jaká práva má zákazník, který si koupil zboží na Vašem e-shopu. Jak víme, zboží zakoupené na internetu může zákazník ve lhůtě 14 dnů od zakoupení vrátit. Zákon ovšem zmiňuje i případy, kdy je vrácení zboží vyloučeno. Podrobněji se podíváme na ty nejdůležitější. Není takové zboží i ve Vaší nabídce?
I. Zboží upravené podle přání zákazníka
V prvé řadě se jedná o zboží na zakázku, neboli doslovně zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu. Takovým zbožím může být například fotoplátno z fotografie zákazníka, hrneček s nápisem podle zadání zákazníka, tričko s obrázkem, který zákazník sám dodal apod. Prostě věc, která byla vyrobena a upravena speciálně pro konkrétního zákazníka podle jeho zadání a kterou by si jiný zákazník již nekoupil.
Nicméně není zakázka jako zakázka. Od výše uvedeného je potřeba odlišit případy, kdy si zákazník objedná určité konkrétní zboží z Vaší nabídky a takové zboží mu vyrobíte na zakázku, aniž by obsahovalo nějaké specifické, personální prvky. Zde zákazníkovi právo vrátit zboží zůstává. Abychom si tuto situaci lépe přiblížili, může se jednat třeba o pohovku. Máte ji v nabídce, ale ne skladem. Můžete nabízet i volbu velikosti, bary nebo materiálu. Zákazník si ji objedná a Vy ji vyrobíte přímo pro něj. V tomto případě, i když si zákazník zvolil finální vzhled pohovky, má právo na vrácení zboží a Vy ho musíte přijmout. Zde totiž zboží nebylo upraveno podle přání spotřebitele, ale vybráno z Vaší nabídky, neobsahuje žádné personální prvky a lze ho prodat i jinému zákazníkovi.
II. Hygienické zboží v uzavřeném obalu
Další případ, kdy zákazník nemůže zboží vrátit, je zboží v uzavřeném obalu, které zákazník z obalu vyňal a z hygienických důvodů ho není možné vrátit. Jednoduše věc, u které otevřením obalu dojde k jejímu znehodnocení z hygienického hlediska a je vyloučen její prodej dalšímu zákazníkovi. Nebo jinak věc, kterou by si z hygienických důvodů zákazník nemohl zkoušet ani v kamenné prodejně. Typicky se bude jednat o kosmetiku. Deodorant, balzám na rty nebo tělové mléko se po otevření a vyzkoušení prostě vrátit nedají.
Pozor ale na příliš široký výklad. Vrátit nelze opravdu jen úzký okruh zboží, které se otevřením obalu a vyzkoušením skutečně znehodnotí. Zákazník má obecně právo si zboží vyzkoušet. Takže například tričko dodané v igelitovém obale zákazník může vybalit, vyzkoušet a vrátit. Zde se hygienické důvody neuplatní.
III. Další zboží, které se nevrací
Vrátit nelze ani zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačový program, pokud zákazník porušil jejich původní obal. Tady je prodejce chráněn proti případnému kopírování obsahu. Vracet nelze ani noviny a časopisy. Kdo by si taky koupil vrácené včerejší noviny.
Autorkou článku je Mgr. Martina Vlášková Pařízková