Žijeme v online době. Nakupování po internetu je prakticky každodenní součástí našeho života. Stačí pár kliknutí a za chvíli máme doma téměř cokoli. Jelikož nakupování na e-shopech je pro nás tak běžné, leckdy zapomínáme, že se jedná o právní úkon, že uzavíráme smlouvu a že oběma stranám, tedy prodávajícímu i kupujícímu, z ní plyne řada práv a povinností.
Jaká jsou tedy specifika prodeje zboží na e-shopu a na co byste jako obchodníci rozhodně neměli zapomínat? V následujícím seriálu se zaměříme na to nejpodstatnější, co se Vás při prodeji zboží po internetu může dotknout.
Díl 1.
Právo vrátit zboží zakoupené na e-shopu
Zásadní odlišnost oproti prodeji v klasickém kamenném obchodě spočívá v právu spotřebitele (tedy kupujícího) odstoupit od smlouvy. Kupující si zboží objedná, zaplatí, převezme, vyzkouší, a pokud se mu nelíbí, může ho bez dalších vysvětlování jednoduše vrátit. Zákon tak spotřebitele chrání, jelikož si zboží nemůže předem prohlédnout a vyzkoušet, jako v klasické prodejně.
Zkontrolujte, že právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů máte zmíněné ve Vašich obchodních podmínkách. O právu na odstoupení od smlouvy totiž musíte zákazníka předem poučit. Pokud tak neučiníte, prodlouží se lhůta na odstoupení o celý jeden rok!
Pozor, právo vrátit zboží má zákazník i v případě, že si zboží objednal online a vyzvedl osobně u Vás na pobočce. Podstatné totiž je, že objednávka byla provedena po internetu. Způsob doručení (vyzvednutí) už nehraje roli.
Lhůta, ve které může spotřebitel zboží vrátit, je zákonem stanovena na 14 dní. Někdy prodávající poskytují ze svého rozhodnutí i lhůtu delší, nicméně minimálně 14 dní musíte zákazníkovi poskytnout vždy. Tato lhůta se počítá od okamžiku, kdy si zákazník zboží převezme. Tedy například ode dne, kdy si ho vyzvedne na poště, od zásilkové služby nebo kdy si ho vyzvedne na kamenné pobočce. Pokud lhůta uplyne a zákazník se neozve, zboží už později vrátit nemůže.
Jakým způsobem se takové odstoupení od smlouvy provádí? Můžete mít na webu speciální formulář, který zákazník vyplní a odešle, ale není to nutné. Stačí jakékoliv prohlášení zákazníka v tomto směru. Nejčastější asi bude zpráva e-mailem. Následně musí zákazník zboží vrátit prodejci, nejpozději do dalších 14 dnů poté, co prodejci oznámil, že od smlouvy odstupuje.
Pokud by Vás zajímalo, jestli je zákazník nějak limitován, z jakých důvodů může zboží vrátit, tak vězte, že není. Zboží může vrátit z jakéhokoli důvodu (nelíbí se mu barva, nesedí mu velikost, nevyhovuje mu kvalita nebo se prostě rozmyslel) a důvod konec konců ani nemusí uvádět.
V dalších dílech se podíváme třeba na případy, kdy zboží vrátit nelze, jakým způsobem zákazníkovi vrátit kupní cenu nebo v jakém stavu musí zboží být, aby ho zákazník ještě mohl vrátit.
Autorkou článku je Mgr. Martina Vlášková Pařízková