I dnes pokračujeme v našem seriálu o prodeji zboží na e-shopu. Vrácení zboží zakoupeného po internetu je celkem ožehavé téma, proto si k němu ještě něco málo povíme. Často totiž například panují nejasnosti, jak může zákazník zacházet se zbožím, které zakoupil na e-shopu a které chce vrátit. Takže jak to vlastně je?
Zákazník má právo zboží si vyzkoušet
Zákon stanovuje, že spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Poněkud kostrbatě znějící věta v podstatě znamená následující.
Obdobně jako v kamenném obchodě, při koupi zboží po internetu má zákazník právo zboží si důkladně prohlédnout a vyzkoušet. Předpokladem samozřejmě je, že zboží vybalí. Může tedy otevřít obal nebo roztrhnout igelit.
Při prohlídce a zkoušení zboží musí zákazník postupovat jen tak, jak je to nutné s ohledem na povahu a vlastnosti zboží. Nesmí zboží poškodit. Takže například tričko si zákazník může vybalit, může i odstřihnout cedulku a obléknout si ho. Pokud by ale chtěl vracet tričko, které již nosil, vypral, vyžehlil nebo roztrhl, zde překročil zákonnou mez. E-shop zboží prodává, nepůjčuje k používání. Jinými slovy, skutečnost, že zákazník může zboží vrátit do 14 dnů, rozhodně neznamená, že zboží může zdarma 14 dnů používat a pak jednoduše vrátit. V takovém případě by se snížila hodnota zboží a prodávající by mohl snížit v odpovídající výši cenu, kterou bude zákazníkovi vracet.
Výjimku představují případy, kdy zboží nelze po rozbalení a vyzkoušení vrátit z hygienických důvodů, což platí zejména u zdravotnického materiálu (např. kontaktní čočky) nebo kosmetiky (např. rtěnka). Po rozbalení není možné vrátit ani audio a videonahrávky a počítačové programy. Pokud Vás téma zboží, které není možné vracet, zajímá podrobněji, podívejte se do 2. dílu našeho seriálu.
Zboží není nutné vrátit v původním obalu
Zákazník, který využije možnosti vrátit zboží, ho může vrátit v jakémkoli obalu. Postačí, když obal dostatečně zajistí, aby se zboží při přepravě nepoškodilo. Nemusí zboží vracet ve Vašem původním obalu a ani po zákazníkovi nemůžete chtít uhradit náklady na opětovné zabalení zboží do Vašeho obalu. Nicméně jako vždy, i zde by se našly výjimky. Například pokud je obal součástí zboží a jeho nedodáním dojde ke snížení hodnoty zboží. Třeba produkt dodaný v originálním pouzdře, nebo v případě dárkového balení nějakého produktu. Zde při nedodání původního obalu nemusíte vracet plnou cenu zboží, ale je možné cenu v odpovídající míře pokrátit.
Autorkou článku je Mgr. Martina Vlášková Pařízková